Is je site klaar voor de AVG?
Sinds 25 mei 2018 is de nieuwe privacywet (AVG) van kracht. Maar wat betekent dat voor jouw website of webshop?
Wist je dat een naam met emailadres, al persoonsgegevens zijn? Wanneer iemand contact opneemt via het contactformulier van je website, worden er dus al persoonsgegevens ingevuld en verstuurd.
-> Beveilig je website met een SSL-Certificaat
Omdat jij verantwoordelijk wordt gehouden voor de veiligheid van deze gegevens, is het noodzakelijk dat deze gegevens gecodeerd over het web gaan. Hiervoor is nodig dat elke website wordt beveiligd met een SSL-Certificaat. Inmiddels zijn onze All-in pakketten hier standaard mee uitgerust.
-> Toon een Privacy- en Cookie banner
Zodra iemand op je website komt, moet er toestemming gevraagd worden om cookies op te slaan. Ook moet het ‘Privacybeleid’ worden aangeboden.
Sinds kort zijn deze regels aangescherpt. Je kan niet meer volstaan met de melding dat de bezoeker instemt met het plaatsen van cookies wanneer hij/zij de website blijft gebruiken. Voor aanvullende info over de nieuwe regels voor de cookiemelding anno 2022, raad ik je aan om ook mijn meest recente artikel te lezen.
In de privacyverklaring, moet staan:
- Welke gegevens er worden opgeslagen
- Door wie ze worden gebruikt/ Wie je bent
- Waar je ze voor gebruikt
- Hoe lang de gegevens worden bewaard
- Welke cookies er worden geplaatst, en welke informatie deze cookie vastlegt
- Door wie ze worden gebruikt
- En met welk doel
- Hoelang cookies bewaard blijven
-> Formulieren met Opt-in (vinkje) + uitleg
Wanneer iemand zijn gegevens in moet vullen, moet je expliciet toestemming vragen om deze op te slaan. Vertellen wie je bent en waar je de informatie gebruikt.
Laat hen zelf een vinkje zetten (laat het standaard leeg), om aan te geven dat ze akkoord gaan met zowel je Privacy beleid als de Algemene Voorwaarden.
Het belangrijkste binnen de AVG is dat je transparant bent over alles wat je doet tegenover je klanten en bezoekers van je site. Dat moet je volgens de nieuwe wet wel in normale taal uitleggen, zodat iedereen het kan begrijpen.
Voor ieder bedrijf zijn de consequenties verschillend. Daarom is het belangrijk dat je zelf checkt of er aanvullende maatregelen nodig zijn, voor jouw bedrijf en website. Ik ben geen jurist, aan deze informatie kunnen dan ook geen rechten worden ontleend.